06 února 2015

"Příbuzné si nevybíráme" - host Severočeského divadla

(Eric Assous)

"Komedie s brilantními dialogy a překvapivými zvraty odehrávající se během jediného večera."(premiéra 28. května 2009)

I když mě tento týden přepadl nějaký moribundus a můj fyzický biorytmus se právě ve čtvrtek 5. února 2015 držel na samém dně, neboť se právě peru s docela silným nachlazením, čekalo mě večer divadelní představení, které jsem si nechtěla nechat ujít. S hrou, která se v originále jmenuje "Švagřičky" (Les belles-soeurs), přijela do ústeckého divadla hostovat pražská Agentura Harlekýn, která hraje svá představení i na prknech Divadla Bez zábradlí. Napsal ji Eric Assous, který patří mezi nejžádanější francouzské autory současnosti. Nejprve se věnoval především rozhlasové tvorbě a na svém kontě má na osmdesát rozhlasových her. Napsal i několik televizních a filmových scénářů. Kromě "Švagřiček" se v Paříži hraje i jeho "Rodinné tajemství". Představení obou těchto her jsou beznadějně vyprodaná. V případě "Příbuzných" (alias "Švagřiček") to tak platí i v Praze, neboť tato komedie ve skvělém obsazení je plná výtečných dialogů a situačních zvratů, což diváky baví.

K Franckymu (Martin Zahálka) a Nicole (Eva Janoušková) přijedou na návštěvu oba jeho bratři i s manželkami, aby mohli společně oslavit a zapít jejich nový dům, který si nedávno pořídili. Zatímco bratři David (Václav Vydra), který je zubařem, a advokát Yvan (Svatopluk Skopal) spolu vycházejí naprosto bez problémů, jejich manželky Christelle (Simona Postlerová) a především Mathilda (Lenka Skopalová) si dávají jasně najevo, že se nemohou vystát. Pro Mathildu jsou tyto rodinné sešlosti čirým utrpením, což každému dává znát a Christelle všem zase ráda předvádí svůj šatník od Diora. Nic na tom, že se Nicole snaží, seč jí síly stačí, aby vše udržela na uzdě. Celkem se jí to daří až do okamžiku, než přijde řeč na Franckyho sekretářku Natálii (Lenka Zahradnická), kterou také pozvala na večeři. Od toho momentu začnou být všichni muži dosti neklidní a z jejich reakcí pojmou manželky podezření. Téměř okamžitě spustí vyšetřování, odkud a jak moc se s ní znají. Vyjde najevo, že Franckymu ji dohodil Yvan, který ji zastupoval v jejím případu s bývalým přítelem. A ten jí zas doporučil Davida coby zubaře. Ženy se s těmito informacemi bohužel nesmíří, neboť cítí, že tají mnohem víc. Jako první pod nátlakem povolí Francky a přizná, že se o něco pokusil, jenže to nebyl on, komu Natálie nakonec podlehla. Krátký románek totiž prožila s Davidem, ale ten před ní dal nakonec přednost své rodině. Christelle to zdrtí, a tak i ona touží otevřít další truhlu tajemství, aby z toho ani Yvan nevyvázl jen tak lehce. Zatímco zdrcené a podvedené ženy cítí potřebu strávit následující noc u svých matek, manželé si i po vyzrazení jejich hříchů mohou konečně dopřát vytouženého klidu s voňavým Havana v ruce.

Přiznám se, že to bylo poprvé, co jsem si pustila ukázková videa ke hře ještě před představením, na které jsem se večer chystala jít a velmi mne zaujala. Čekala jsem, že se dobře pobavím, a to mi tato hra (autorů - překlad: Alexander Jerie, režie: Jan Novák, scéna: Michal Hess, kostýmy: Ludmila Pavlousková, hudba: Pavel Horák, texty písní: Jaroslav Machek, rekvizity a kostýmová spolupráce: a další) dostatečně vyplnila. Velký podíl na tom má příběh ze života, mnoho výtečných a vtipných dialogů ale také skvělé obsazení. Nejvíc se mi líbil výkon Simony Postlerové, která bravurně vystihla charakter své Christelle a následně dala své roli ten správný náboj, který by se v podobné situaci od žen dal čekat. I když byla "sražená" na kolena, nedala to znát, neboť převládl vztek, kdy i dáma ztrácí nervy a nechává hněvu volný průchod. Výborně to pak rozčísla větou: "Kurvafix...kde je ten můj zasranej kožich". Vulgarismy na jevišti moc nemusím, ale tohle teda fakt skvěle sedlo :-). Z mužských výkonů mě asi nejvíce zaujal ten Svatopluka Skopala, jehož nervózní Yvan neustále a skvěle udržoval napětí. Zatímco například Francky Martina Zahálky ho spíše odlehčoval. Moc mě to bavilo a mohu tak tuto inscenaci každému, kdo se chodí rád do divadla uvolnit a zasmát, doporučit.
Moje hodnocení: 69 %
Mathilda, Francky, Nicole, Yvan, David, Christelle a Natálie (L.Skopalová, M.Zahálka, E.Janoušková, S.Skopal, V.Vydra, alter.E.Režnarová a L.Zahradnická)
Yvan, Francky, David a Natálie (S.Skopal, M.Zahálka, V.Vydra a L.Zahradnická)
Yvan a Christelle (S.Skopal a S.Postlerová)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home