25 listopadu 2014

"Úhlavní přátelé" - host Krušnohorského divadla

(Carole Greep)

"Svěží francouzská komedie o tom, jak snadné je narušit dlouholeté přátelství a o tom, co způsobí neopatrné zacházení s mobilem při cestě autem na návštěvu nejlepších přátel." (premiéra 15. února 2014)

Tento týden se mi divadla opravdu sešla a tak začínám svůj "kulturně-divadelní maratón" hned v pondělí 24. listopadu 2014 výletem do teplického divadla na komedii francouzské scénáristky a herečky Carole Greepové, se kterou sem přijel hostovat soubor Divadla v Rytířské. Ve světové premiéře ji poprvé uvedli ve Francii v roce 2003 a stále je velmi oblíbená jak mezi herci tak i diváky. Vždyť jenom v Paříži ji vidělo již více než milión diváků. Carole má coby autorka na svém kontě i další úspěšné komediální tituly, ke kterým patří "Post-It" nebo "Sexbomba", na jejímž textu spolupracovala s francouzským autorem a divadelním režisérem Rodolphem Sandem. Kromě psaní se věnuje rovněž i televizní a krátkometrážní filmové tvorbě. Každopádně s divadelní komedií o neopatrném zacházení s mobilním telefonem, které řádně načechrá přátelské vztahy, svůj úspěch sklidila a zřejmě i sklízet bude.

Manželé Charles (Miroslav Vladyka), který je spisovatelem na volné noze a také jogínem, a Carole (Tereza Kostková), propagátorka zdravé stravy, se rozhodli žít v souladu s přírodou a tak se před časem přestěhovali na venkov. Oba žijí v duchu hippie a naprosto si klid daleko od velkoměsta užívají. To ovšem neplatí o jejich dlouholetých přátelích Pierrovi (Radek Holub) a Marii (Nella Boudová), kteří se za nimi právě chystají na návštěvu. Oba jsou typičtí maloměšťáci, kteří rádi druhým dávají najevo, že si žijí nad poměry a rádi se svým majetkem chlubí. Zatímco Pierre fušuje do filmového průmyslu, Marie se věnuje především svému vzhledu a své posedlosti po plastikách. Ani zdaleka nedovedou pochopit životní styl svých přátel a tento výlet k nim považují spíše za ztrátu času. Během bloudění Pierre omylem přisedne svůj neuzamčený mobil, který díky tomu vytočí poslední volané číslo na jejich přátele. Carole s Charlesem si tak nechtěně vyslechnou hovor, který o nich vedou jejich takzvaní přátelé. Během několika minut je totiž stačí pomluvit tak, že na nich nenechají skoro nit suchou. I přestože jsou po vyslechnutí hovoru jako opaření, rozhodnou se svým falešným kamarádům společný víkend řádně okořenit. Pierre s Marií samozřejmě netuší, že jejich přátelé vědí o pomluvách, které o nich vedli a tak si jako obvykle hrají na nejlepší kamarády. Postupně ale začínají tušit, že se Carole s Charlesem chovají nějak divně a až po náhodném vyslechnutí záznamníku, ze kterého se spustí jejich rozhovor z auta, jim dochází, o co vlastně jde. Cítí se trapně, ale už tu hru musí nějak dohrát. Charles se jim pokusí stejnou medicínu vrátit hned, jak dostane příležitost. Z Pierrova mobilu vytočí číslo na Marii, která si nechala mobil v místnosti, a tak se celý hovor, který spolu oba muži vedou, zaznamená na její záznamník. Ta si pak může vyslechnout, že její muž vlastně miloval Carole, ale nakonec se musel spokojit jen s ní. Oba páry si teda daly co proto, a odhalily své falešné masky. Již před sebou nemají co skrývat a tak jejich pevnému přátelství nic nebrání. Dokonce z toho vytěží i skvělý námět na novou knihu.
Hlasem ze záznamu určenému k meditaci nebyl nikdo jiný než Bára Hrzánová.

Už jak jsem se dočetla v programu o této hře (autorů - překlad: Anežka Svobodová, režie: Jiří Seydler, scéna a kostýmy: Dana Hávová, dramaturgická spolupráce: Milan Šotek), věděla jsem, že si na ni určitě zajedu. Poměrně jednoduchý námět totiž sliboval skvělou zábavu, která se dá pěkně rozehrát; zvláště v takto skvělém obsazení. Mám ráda přirozenost i hravou jiskru v oku Terezy Kostkové, která mi typově herecky lehce připomíná mou nejoblíbenější herečku Natašu Gollovou. Líbí se mi, když se herec s rolí sžije, jako by to byl on sám. A takový pocit z Terezy mívám. Poprvé jsem si toho všimla ve hře "Ještě jednou, profesore" a jsem moc ráda, že se od té doby začala stále více objevovat i v TV. Má talent a bylo by škoda ho promrhat. Nejvtipnější roli dostal Radek Holub, který se z ní snažil dostat, co se dalo. Jeho sluníčkem krásně připálený Pierre s velkou chutí k jídlu, zájmem o nová auta, i s vášnivým nadšením pro natáčení reklamních spotů, které dokáže líčit s naprostým zaujetím, byl prostě úžasný. I když navenek působil jako úspěšný byznysmen, skrýval uvnitř prostého člověka. Parťačku mu dělala výtečná Nela Boudová, ke které mi tahle uječená hysterka s našpulenými rty příliš neseděla. Vesměs všechny narážky se točily jen kolem jejích vycpaných ňader a až příliš se opakovaly. Každopádně se s Marií a hlavně s dusivou scénou s molitanovou houbičkou na nádobí poprala opravdu statečně. Kdo by si něčím takovým chtěl dobrovolně zacpávat ústa? Díky výbornému obsazení byla tato svěží komedie opravdu zábavná, i když plná spíše lacinějšího humoru. Myslím, že se toto hravé téma dalo ještě vypilovat, ale na diváky i tak zapůsobilo a dobře se bavili.
Moje hodnocení: 63 %
Marie a Pierre (N.Boudová a R.Holub)
Charles a Carole (M.Vladyka a T.Kostková)
Charles, Carole, Pierre a Marie (M.Vladyka, T.Kostková, R.Holub a N.Boudová)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home