28 října 2014

"Každý den, šťastný den!" - host Krušnohorského divadla

(Jaan Tätte)

"Estonská komedie vysmívající se kýčovitým představám o lásce. Experiment s bigamií přináší řadu překvapivých a absurdních situací, které vyplazují jazyk na konvenční morálku, vytoužené štěstí však nepřinášejí." (premiéra 11. června 2014)

Před čtyřmi lety si svou českou premiéru odbyla tato inscenace estonského herce, dramatika a slavného písničkáře Jaana Tätta v Divadle A. Dvořáka v Příbrami. Naposledy ji zde uvedli v březnu 2013. Nově si ji pak v roce 2014, a ve stejném obsazení, zařadilo do svého repertoáru pražské Divadlo Kalich. Autor se v této komedii, či spíše až frašce, rozhodl trochu nekonvenčně zaexperimentovat s manželskou krizí, kterou si prochází mnoho manželství. S trochou nadsázky tak můžeme vidět, jak by takový případ podivného trojúhelníku mohl vypadat. Skvěle pak autoři vsadili na obsazení hned dvou nositelů Cen Thálie, kteří jsou navíc "chloubou" právě příbramského divadla A. Dvořáka. První z nich dostala již v roce 2003 excelentní Bára Hrzánová za mimořádný ženský jevištní výkon za roli Helenky Součkové v jedné z nejúspěšnějších her uváděných na české scéně, kterou bezpochyby "Hrdý Budžes" je. Druhým oceněným, který několikrát vyhrál i diváckou soutěž o nejoblíbenějšího herce, byl v roce 2008 Zbigniew Kalina v kategorii pro mladé herce do 33 let. Oba v této hře pak doplnili Libor Jeník, kolega Báry z "Budžese", a od září je nově v obsazení také Pavla Rychlá-Vojáčková, známá především z dabingu (např.: Monika ze seriálu "Přátelé"). Do teplického divadla přijeli společně hostovat 27. října 2014 a já si to rozhodně během příjemně prodlouženého víkendu nechtěla nechat ujít.

Aneta (Bára Hrzánová) se vrací ze služební cesty domu ve značně rozjařené náladě a nijak ji nepřekvapí, když z jejich ložnice vychází sousedka Anička (Pavla Rychlá-Vojáčková), která se již několik let marně snaží svést Anetina manžela Freda (Libor Jeník). Jen co ji z bytu vyprovodí, svěří se svému muži s tajemstvím, že je hrozně zamilovaná a šťastná a že se s tím vším štěstím musí Fredovi svěřit, aby se i on mohl radovat s ní. Bez větších okolků se ale ke svému úžasu dovídá, že tím objektem lásky není on, ale naprosto neznámý chlap, kterého potkala v letadle a v němž objevila spřízněnou duši. Chová se jak bláznivá školačka a naprosto upřímně svěřuje svému muži vše, co ji na Manfredovi (Zbigniew Kalina) zaujalo. On se nestačí divit, zvláště pak po tom, co zjistí, že jejich manželství ukončit nechce, že si "jenom" do jejich bytu plánuje přivést svého milence, aby zde mohli žít spolu všichni pohromadě. Nakonec dokonce Freda přiměje, aby dal světelné znamení pod okny čekajícímu Manfredovi, že může přijít nahoru. Celou dobu se pak statečně drží, neboť podivínský Manfred se zdá být celkem suverén a má poměrně jasnou představu, jak to bude vše fungovat. Situace se však najednou obrátí v momentě, kdy dojde na lámání chleba a Aneta chce se svým milencem prožít vášnivou noc. Z Manfreda není žádný dravý tygr, ale jen malé ustrašené koťátko. Odmítá jakýkoliv fyzický kontakt a dává přednost pouze a jedině duševnímu splynutí. Na rozvášněnou Anetu se se škodolibou radostí "vykašle" i Fred a raději si ustele u dětí v pokoji. Aby toho nebylo málo, vtrhne do jejich bytu i Anička v nově zakoupeném sexy prádélku, kterým chce již definitivně svést Freda. Zvláště po tom, co zjistí, že by si Aneta chtěla nechat hned oba dva muže. Manfred se jí však ujme a odvede si ji pryč. Manželé jsou opět jen spolu a zjišťují, že ten jejich vztah, i když za ta léta jaksi vyprchal a zevšedněl, není až tak špatný.

Viděla jsem další ze skvělých "koncertů" Báry Hrzánové, které bylo na jevišti opravdu plno. Ostatně jako vždy. Síla jejího projevu je opravdu nepřehlédnutelná. To nadšení a rozjařenost, se kterou se vrátila domů a ještě s naprostým nadhledem dokázala svého muže přesvědčit o svém absurdním plánu, odehrála s odzbrojující přirozeností a suverenitou. Perfektně pracuje s dialogy i jednotlivými gesty. I obyčejné "hození okem" či vykopnutí nožky se v daném momentě vždy skvěle hodí a ještě znásobí hravost situace. Hravě svou roli podivína, ze kterého se nakonec vyklubal nepoužitelný chlap, pojal i Zbigniew Kalina. Dobře se spolu doplňovali. Manželský trojúhelník zde uzavírá Libor Jeník, který již léta s Bárou hraje ve velmi úspěšném "Hrdém Budžesovi", a jako jediný z celé sestavy neměl roli podivína, ale normálního chlapa, který se musí vypořádat s vrtochy své ženy. Nejslabším článkem zde byla Pavla Rychlá-Vojáčková, obzvláště pak vedle Báry Hrzánové. Není špatná herečka, ale tato role jí příliš nesedla. Každopádně jako celek je to hravá a veselá inscenace (autorů - překlad: Jonatan Tomeš, úprava: Johana Kudláčková a Lída Engelová, dramaturgie: Johana Kudláčková, výprava: Ivo Žídek, hudba: Zdeněk Zdeněk, režie: Lída Engelová a další), kde se jistě zasmějete. Manželské trojúhelníky prostě nefungují, ale pobavit se na nich v tomto případě můžete.
Moje hodnocení: 63 %
Aneta a Fred (B.Hrzánová a L.Jeník)
Aneta a Manfred (B.Hrzánová a Z.Kalina)
Fred, Anna, Manfred a Aneta (L.Jeník, alter. H.Lapčíková, Z.Kalina a B.Hrzánová)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home